tisdag 11 maj 2010

Olja, graffiti och arkitektur när Polhems esteter ställer ut


- Jag vet att jag kommer att jobba med konst i framtiden. Jag har det i huvudet, sa Samuel Davenport....[Läs hela artikeln / Gå till källan]

- Jag vet att jag kommer att jobba med konst i framtiden. Jag har det i huvudet, sa Samuel Davenport.


LUND. Han och resten av klassen – tredjeårseleverna från Polhems estetiska program – ställde på måndagen ut sina verk på skolan. Teckningar, oljemåleri, akvareller, t-shirttryck, sprutmålning, lera och mixade material visades upp.

Karl Jangård har inriktat sig på arkitektur och ställde ut en modell av en villa. Som eventuellt kommer att bli verklighet, visade det sig. Inklusive bastu och extrahus för nyligen utflugna barn.

– Den är tänkt till min familj. Nu letar vi bara efter en bra tomt att bygga den på. Arkitekten som jag jobbat med under projektarbetet ska hjälpa mig, säger Karl Jangård.

Sju-åtta timmar i veckan har de 17 eleverna i klassen ägnat sig åt konst och designrelaterade ämnen. Linda Pietcold visade teckningar. Katter, starka kvinnor, fåglar, fornegyptiska symboler.

– Mitt projektarbetet var en målning på ett plektrumskydd till en elgitarr. En dödskalle som spydde ut svart bläck, berättar hon.

Trots relativ ungdom säljer hon redan en del av sina abstrakta tavlor från den egna hemsidan.

– I höst ska jag fortsätta med fotografi. Sen skulle jag också vilja lära mig mer konsthistoria, berättade Linda Pietcold.

Samuel Davenport låg bakom en serie målningar i spray- och stänkteknik. Han var också upphovsman till två små skulpturer. Eller porträtt, rättare sagt. Ett av en polare, ett annat av fotografiläraren. Båda två karikerande.


Var lärde du dig skulptera?

– Ja... På dagis brukade de sätta mig med lite lera som jag fick hålla på med, säger Samuel Davenport.