lördag 1 oktober 2011

Kamprad vill vara med

Peabs grundare Mats Paulsson har fått in Ingvar Kamprad som ny storägare i byggbolaget. Samtidigt diskuteras en investering av Kamprad i Ideon Medicon Village....[Läs hela artikeln / Gå till källan]

Hur fick du Ingvar Kamprad att öppna plånbok
en?

– Jag har känt Ingvar länge, men det är han själv som sagt att han ville investera. Och det är ju trevligt att Ingvar vill satsa i ett familjeföretag. Han är ju långsiktig och det är värt mycket.


Behövde ni få loss pengar snabbt efter köpet av kontrollposten i finska Lemminkäinen?

– Det var ju lämpligt när vi gjorde affären i Finland att avyttra lite aktier.


Annars trodde jag en investering från Kamprad skulle gåin i din stiftelse som köpt loss Astra Zenecas fastighet i Lund och skapat Medicon Village?

– Det vet man inte i framtiden. Han har skänkt mycket till utlandet, till välgörenhet och samhällsnytta.


Innebär det att han också är intresserad av att satsa på Medicon Village?

– Ingvar och jag har diskuterat det mycket. Han är intresserad över huvud taget att vara med. Vi känner varandra och vi litar på varandra.

Hur går utvecklingen av Medicon Village då?

– Det känns väldigt bra, allt går enligt planerna. Men jag hoppas att det ska komma in fler investerare. Det finns inga begränsningar, varken upp eller ner. Jag tycker att näringslivet måste engagera sig mer i samhällsnytta. Vi ser hur mycket mer forskning vi kan få för pengarna genom samarbete mellan regionen, näringslivet och universitetet när de samlas på ett ställe och öppnar upp forskningen mellan varandra.


När kommer det några företagsetableringar i Medicon Village?

– I januari när vi tar över lokalerna. Men vi ska se till så att de kompletterar varandra. Jag är väldigt glad i dag att jag tog det här initia­tivet. Alla man pratar med tycker det är helt rätt.


Hur hänger allt det som händer i Lund ihop med satsningen på Skandinaviens största äventyrsbad och spa i Bara?

– Det blir ett rejält hotell också, både lägenhetshotell och hotellrum. Det tror jag behövs när vi har både ESS och Max IV i Lund. Det blir också ett enormt lyft för Svedala, Malmö och hela Skåne. Jag tror inte folk förstår hur bra det ligger till.


Men varför bygger du intebostäder och hotell inne i Lund istället?

– Det måste till, men problemet idag är att få tillgång till byggbar mark. Lund gör ingenting. Därför har vi tänkt förtäta Medicon Village-området, så att folk kan bo inne på anläggningen. Ett samhälle måste vara levande dygnet runt, då är det viktigt att man kan bo där och gå till jobbet.


När blir det verklighet?

– Vi vill ha igång detta nu och diskuterar med kommunen och universitetet, men det handlar om tillstånd och sådant. Bostadsbristen är enorm idag, men det gäller att få ner priset så att man kan få vettiga hyror. Om vi inte gör sådana saker får vi inte hit folk. De vill ha bra skolor, bra idrott och bra boende. Det är samma för både forskare och studenter. Här måste det satsas mer.