söndag 6 juli 2008

Roskildefestivalen över för denna gång

Så är då en av Öresunds största återkommande arrangemang över för den här gången. Recensionerna från de olika uppträdandena har som vanligt varit ömsom vin och ömsom vatten. Sydsvenskan rapporterar att antalet besökare minskat rejält. Kanske var det många som skrämdes iväg av förra årets usla väder. I år regerade emellertid solen vilket förhoppningsvis borgar för bättre besökssiffror 2009. Troligtvis var det också solen som bidrog till att ölförsäljningen under festivalen faktiskt slog rekord. Festivalbesökarna har inte bara druckit rejält med öl, de har rökt en hel del också – trots att det faktiskt varit förbjudet vid två av de sex scenerna. Men allvarligt, trodde verkligen arrangörerna själva att någon skulle respektera den regeln?

De mest lästa artiklarna i dansk press handlar inte så mycket om musiken eller ölen, utan istället om ”tältsex” samt om festivalens mänskliga ”biltvätt” där festivalbesökare som känt sig smutsiga har kunnat bli tvättade och skrubbade av sexiga bikinibrudar. Politikens Köpenhamnssajt iByen.dk skriver att även de kvinnliga besökarna vågade klä av sig nakna och bli rengjorda i festivalens nya attraktion. Artikeln pryds på typiskt danskt manér av en bild där en naken tjej får sig en omgång med tvättsvamparna över brösten.

Fler presslänkar:
Aftonbladets recension av Neil Young.
Aftonbladets recension av My Bloody Valentine.

Regelbundet återkommande evenemang inom kultur, nöje och sport som kan klaras av med existerande infrastruktur är billiga och effektiva sätt för städer och regioner att marknadsföra sig, få publicitet och locka till sig nya besökare. Något som stimlerar konsumtion och investeringar i regionenen, genererar nya skatteintäkter och borgar för att utveckla eller försvara uppnådd välfärd.

Andra bloggar om , , , , ,