torsdag 3 juni 2010

Rödgröna: Vägtullar krävs för att införa spårvagnar


Malmös spårvagnssatsning kräver vägtullar. Den bedömningen gör Malmös rödgröna majoritet....[Läs hela artikeln / Gå till källan]


Malmös spårvagnssatsning kräver vägtullar. Den bedömningen gör Malmös rödgröna majoritet.



Malmö



– Det är nog där vi hamnar. Att trängselavgifter är nödvändigt, säger stadsbyggnadskommunalrådet Anders Rubin (S).



Malmös rödgröna majoritet siktar på byggstart för Malmös första spårvagnslinje senast 2013. Två prioriterade sträckor är utvalda: Rosengård–Västra hamnen och Lindängen–Västra hamnen. 1,6 miljarder är kostnaden för de två linjerna, men då ingår inte vagnarna.



Malmöpolitikerna anser att både staten, regionen och kommunen måste bidra. Det är tydligt att vägtullar ingår i finansieringsplaneringen.



– Trängselavgifter är en logisk finansieringskälla. Jag skulle tro att det är nödvändigt, säger Anders Rubin (S).



Vänsterpartiet är i allmänhet avvaktande till vägtullar i Malmö, men när pengarna går till att bygga ut stadens kollektivtrafik säger de ja.



– Trängselavgifter kommer nog att behövas för att klara spårvagnsutbyggnaden, säger kommunalrådet Anneli Philipson (V).



Miljöpartiet har länge förespråkat vägtullar.



Malmöpolitikerna kan inte fatta beslut om att införa trängselavgifter. Det krävs ett riksdagsbeslut.



– Bland de rödgröna i riksdagen finns en stor insikt och förståelse, säger Anders Rubin (S).



Näringsminister Maud Olofsson (C) har föreslagit vägtullar i Malmö, men inte för att bygga ut ett lokalt spårvagnsnät, utan för att skynda på utbyggnaden av E 22. Hennes förslag sågades av Malmö­politikerna.



Malmös borgerliga är splittrade. Folkpartiet vill ha tunnelbana istället för spårvagnar. De vill finansiera tunnelbanan med vägtullar. Moderaterna vill ha spårvagnar och är emot tunnelbana. De är motståndare till vägtullar.



– Vi säger nej till vägtullar, säger oppositionsrådet Anja Sonesson (M).



– Än så länge, säger Anders Rubin (S), som hoppas på en bred, blocköverskridande överenskommelse.



En grupp tjänstemän ska utreda förutsättningarna för trängselavgifter i Malmö. Uppdraget kommer från den rödgröna majoriteten. Men utredningen blir inte klar förrän efter valet.