torsdag 14 oktober 2010

Dyrare taxiresor hotar när Citytunneln invigs


Den 12 december kan din taxi bli 30 procent dyrare. När nya Citytunneln rullar igång får Malmö C också en ny taxistation. Med nya avgifter - och nya problem....[Läs hela artikeln / Gå till källan]

Den 12 december kan din taxi bli 30 procent dyrare. När nya Citytunneln rullar igång får Malmö C också en ny taxistation. Med nya avgifter - och nya problem.


CENTRALSTATIONEN. När den nya Centralstationen tas i bruk i samband med invigningen av Citytunneln hoppas många på bättre ordning kring taxi.

Det kan bli tvärtom, med helt nya problem.

I en ny taxiterminal släpps endast godkända taxibilar in. För att stå där måste taxiföretag, enligt förslaget, betala 16 kronor till Jernhusen, som äger Centralstationen.

Det har fått stadens fri­åkare, taxiförare som inte tillhör något bolag, att protestera. De känner sig drabbade av de nya reglerna, framför allt av att de inte kommer att ha någonstans att stå när dagens taxiplats bommas igen. Området blir en byggarbetsplats för den fortsatta ombyggnaden av pågatågsstationen.

Inom kommunen förbereder man sig för nya taxiproblem.

– Det kan bli stökigt i början, säger Lars Ahlman, chef för trafikregleringen inom kommunen.

– Vi får införa zoner där det inte går att stå alltför länge.

Jakten på nya, bra taxiplatser kan bli både intensiv och hätsk. De attraktiva platserna framför Börshuset kommer att bli jagade av alla.

– Det är många av våra kunder som redan beställer hämtning här, säger Jörgen Hebrunn, vd för Transportkompaniet med Taxi 97.

Han tror att hämtningar vid Börshuset kommer att bli vanligare när taxikunder försöker undvika den nya avgiften.

– Får vår del blir det ett kännbart påslag på 30 procent, säger Jörgen Hebrunn.

Trots det accepterar han att det tillkommer en avgift på 16 kronor ovanpå de 59 kronor som Taxi 97 har som fast avgift i centrala Malmö.

– Allting är bättre än som det ser ut i dag.

Hos Jernhusen, som äger Centralstationen, tar man lugnt på all oro och kritik.

– Det kommer att bli viss turbulens i början, innan alla hittar sina platser, säger Ola Orsmark, chef för affärsområdet Stationer inom Jernhusen.

– Men så är det också när vi ändrar på p-platser och liknande. Vårt största ansvar är att ge bra service så att folk reser mer kollektivt. Här ingår också att den fortsatta resan från stationen ska kännas trygg.

– Vi vill inte att någon ska känna sig lurad. Det drabbar oss i slutändan, säger Ola Orsmark.

Enligt en kundundersökning, där Jernhusen frågat 200 taxikunder i Malmö, är var tredje missnöjd med dagens service, och två av tre säger sig vara beredda att betala extra för bättre service.

Sifo har på uppdrag av Transportstyrelsen frågat 1 339 personer om deras taxi­resor i Malmö, Göteborg och Stockholm, en undersökning som visade att mer än en halv miljon taxiresenärer känner sig lurade varje år.

Problemet är störst i Malmö.

Här anstränger sig folk mest för att välja rätt bland alla taxibolag. Åtta av tio väljer sin taxi i Malmö, mot sex av tio i Stockholm och Göteborg. Sifos förklaring: det kan vara så att Malmöborna oftare råkat ut för chaufförer som tagit mycket betalt och därför är mera på alerten.