fredag 4 april 2008

Malmöoperan förlorar oskulden

Malmö är, enligt oss, i desperat behov av att stärka sin ställning som evenemangsstad. Bygget av nya Malmö Arena är härvidlag ett stort och positivt steg i rätt riktning. Lyckas man dessutom etablera ett nytt vackert konserthus centralt i staden kan framtiden se rätt ljus ut. Tills vidare får vi hålla tillgodo med andra, aningen mindre musik- och kulturscener. Malmöoperan är en utmärkt sådan även om den allt som oftast tvingas kämpa i motvind. Nu ska den klassiska musikalen Jesus Christ Superstar sättas upp här. Under hösten ska 27 föreställningar spelas och två tredjedelar av biljetterna till dessa gick åt direkt när de släpptes igår. Varför? Jo, därför att huvudrollsinnehavaren heter Ola Salo.

Malmöbon och Öresundsinvånaren Salo, som till vardags är frontman i The Ark, blir ett formidabelt dragplåster och affischnamn för operan. Han kommer att locka besökare från stora delar av övriga Sverige – människor som inte annars skulle ens drömma om att åka till Malmö bara för att gå på teater. Detta får positiva effekter för hotell, restauranger och andra företag i staden. Vi undrar dock hur pass medvetet detta genidrag egentligen var från Malmöoperans sida… Det är egentligen uppenbart att man kraftigt har underskattat Ola Salos lyskraft. Varför skulle man annars lansera ett helt nytt biljettsystem just när biljetterna till Jesus Christ Superstar ska släppas? Resultatet blev givetvis kaos och timslånga köer.

Ändå bör man gratulera Malmöoperan. Det är ju så här kulturlivet ska vara! Ni gjorde helt rätt, och även om omvärldens intresse tog er på sängen så är det bara att hoppas att ni vågar kasta er in i leken igen till framtida uppsättningar. Malmö behöver det.

Läs mer om biljettkaoset och Jesus Christ Superstar i Sydsvenskan.